Както личи от заглавието, в настоящия преходен модел съм слял
двата гореспоменати процеса. Сливането е умишлено, може би неинтуитивно за
много от възможните читатели на този текст, може би насилствено за някои от тях.
Ала според мен разделянето им и честото негово следствие – тяхното
противопоставяне – им вредят много повече. Моделът е преходен и преходен.
Той е етап от собственото ми осмисляне на двата процеса и като такъв – нещо
нетрайно, без претенции за изчерпателност, окончателност и критическа тежест. Последното
би могъл да добие или загуби единствено в сравнение с други подобни текстове,
може би писани в негов отговор.
Моделът е неинтуитивен. Това значи едно: критично са
погледнати и са поставени под въпрос интуитивни схващания. Това всъщност почти
се припокрива с определението за коя да е интелектуална дейност. С този абзац
изчерпвам апологетиката за настоящия текст. Не мисля, че бих могъл да предложа по-добра
защита от тази, че съм изписал всичко по-долу, осланяйки се на аргументирани разсъждения,
а не на готови схващания, клиширани метафорични визуализации, градски легенди и
"извечни мъдрости" по въпроса.
Ще пиша думите "четене" и "писане",
разбира се, отделно една от друга, с надеждата читателят да намери връзките, които
съм направил между тях, за достатъчно здрави, за да оправдаят сливането им в заглавието.
Посоката ще е преобладаващо от първото към второто, защото ми се струва, че тя има
нужда от по-подробно обяснение.
Като начало, поставям две твърдения.
Писането е критическа дейност.
Четенето е творческа дейност.
I
Първото – Писането е критическа дейност, – е в пряко
противоречие с романтическия поглед върху творенето, въведен в началото на 19-и
век, най-шумно и с най-много апломб от Езерните поети в Англия. Както е казал
Кийтс: Поезията трябва да се лее от поета като песента на птица. Според
романтическите творци и философи на творчеството, то е "божествено"
вдъхновено (независимо от определението им за "божествено", което за
мнозина е било различно).
Това, че този модел се позовава на природата и нейни образци,
не го прави по-"естествен" от всички други.
Това, че този модел се позовава на метафизиката и нейни
образци, не го прави по-Авторитетен от всички други.
Този модел е просто мода в историята на мисленето – като
всеки друг, включително и настоящия. Проблемът е, че по същество романтическият
модел е мистификация и каквито и полезни елементи да съдържа, в цялостта си –
сумирана в горните схващания на негови поддръжници, –
той насища с мъгляви полуистини и емоционални заявления, най-често нетърпящи
възражение, пространството на един възможен диалог по двата процеса и така
задушава дискусията.
Поради това, настоящият модел – отчасти в духа на противоречивостта,
– приема за вярно тъкмо обратното твърдение: Писането е критическа дейност.
Една почти 100%-ва парафраза на горното би била:
Писането е критическо четене с добавена възможност за
поправка в четеното.
Умишлено омаловажавам святостта и уникалността на процеса на
измисляне, към които е насочена мисълта на повечето, прегърнали
безкритично романтическия творчески модел. Този процес в основата си и бездруго
е доиз-мисляне, което се случва по време на критическото четене на
собствения текст. Всякакви вдъхновени полети на фантазията преди да напишеш
първите думи– били те същински художествен текст или негов план, – са, в
буквалния и преносен смисъл, ефимерни. (А нима самият "полет" не е
процес на мисловна корекция-доразвиване на "вдъхновилия" ни обект –
дочута дума, прочетено нейде изречение, впечатлил ни образ, потресла ни
поредица от събития?)
II
Второто от двете начални твърдения – Четенето е творческа
дейност, – е противоположно, макар да не личи от пръв поглед, на друго
общоприето схващане: че
литературната творба се оценява/коментира в своята "цялост". Да
– най-добре литературната творба да се чете от начало до край. Да – отделната
литературна творба има начало и край, на страницата. Но това не ни казва
нищо. Ще опитам нещо по-продуктивно, отново в духа на противоречивостта:
"Цялостта" на творбата е илюзия.
Позволявам си цитат на критика Ролан Барт, който закачливо
парафразира Хераклит и неговата река: "Човек никога не чете една и съща
книга два пъти, защото никога не се разсейва на едни и същи места в нея."
Това е неизменен факт, но той не ограничава четенето, а го
освобождава:
– от мъгляви, гръмки обобщения
– от претенцията за авторитетност и таен достъп до
"дълбините" на творбата
– от претенцията за изчерпателност и непротиворечивост
– за разговор за конкретните неща, които сме видели в
творбата, а не това, което след прочитането й криво-ляво сме натъпкали в
някакво обобщение
– за разговор, в който обсъждаме многобройните фасетки на
повърхността й, вместо да си придаваме тежест с мисловни котви, спуснати до илюзорните
й дълбини
– за разговор, в който "прав" и "крив"
не съществуват, съществуват само степени на "наблюдателен", както и
потенциално неизчерпаем брой наблюдения, а единственият критерий за оценката им
е тяхната яснота, но не и тяхната непротиворечивост
По същество всяка литературна творба е просто (но не и
проста!) текстова повърхност, оцеляваща някак през историята. Колкото и да са
важни, тълкуванията на тази повърхност (придаващи й "дълбочина") са
пряк резултат от плетеници исторически фактори, налични и различни във всеки
период, в който творбата се чете и тълкува.
Само че, разбира се, поривът към тълкувания е непреодолим.
Непреодолима е и не-пълнотата на четенето. Но е по-добре си го признаем, вместо
да се крием зад измислици за общовалидност и изчерпателност. Следователно,
всяка критика ще е лична – само че не лична към автора, а лична от критика.
Това превръща четенето в личен и активен – иначе казано, творчески,
– процес.
Няма коментари:
Публикуване на коментар